ChatGPT, de toekomst?
Je komt er bijna niet meer omheen. Een hot topic in elke branche: AI-chatbots, met ChatGPT als populairste voorbeeld. Kortom genereert deze nieuwste tool bijvoorbeeld jouw input in unieke teksten. Te mooi om waar te zijn, toch? Het gebruiken van zo’n chatbox biedt uitkomst, maar kent wel haar voor- en nadelen. In deze blog praten wij jou bij of zulke chatbots dé toekomst zijn.
AI chatbot, wat is dat eigenlijk?
Eerst gaan wij terug naar de basis. Want, waar praten we nu eigenlijk over? Een AI (Artificial Intelligence) -chatbot is een computerprogramma dat menselijke gesprekken simuleert en reageert op gebruikersvragen. Je gebruikt AI-chatbots voor een breed scala van toepassingen, zoals: klantenservice, marketing, verkoop en meer. Bedrijven gebruiken AI bijvoorbeeld om processen te automatiseren en klanttevredenheid te verhogen. Een voorbeeld van zo’n AI-chatbot is ChatGPT, dé hot topic van dit moment.
AI en contentcreatie
Voor velen zijn zulke chatbots zoals ChatGPT een krachtig hulpmiddel. AI-tools genereren snel jouw ideeën, personaliseren inhoud op basis van jouw doelgroep, stroomlijnen het onderzoeksproces en helpen jou bij schrijven. Voor ChatGPT geldt dat jij gemakkelijk teksten creëert, zonder input zelf te zoeken en te bundelen. Maar kennen deze chatbots alleen maar voordelen? Wij zochten het voor je uit en delen hieronder de belangrijkste voor- en nadelen.
Voor- en nadelen van AI
Voordelen van chatbots:
– Snellere inhoudscreatie. Chatbots genereren snel ideeën voor verhalen, artikelen en blogs.
– Chatbots personaliseren inhoud op basis van jouw aangegeven doelgroep. Dit leidt tot hogere betrokkenheid en betere prestaties van de inhoud.
– Onderzoeksproces stroomlijnen. Chatbots stroomlijnen onderzoeksprocessen en helpen jou bij het schrijven. Zo maken chatbots een goede basis voor jouw blog of andere tekst. Dit kan contentmakers helpen om efficiënter inhoud te creëren.
– Verschillende formaten. Chatbots genereren inhoud in verschillende formaten, zoals poëzie, blogposts of zelfs code.
Een hoop voordelen dus die zeker van meerwaarde zijn. Wel zijn wij kritisch en zochten verder naar de addertjes onder het gras. Daaruit kwamen de volgende nadelen van chatbots:
– Chatbots zijn niet altijd nauwkeurig in hun antwoorden. Dit leidt tot een slechte gebruikerservaring of nog belangrijker: disinformatie.
– Beperkte creativiteit. Chatbots zijn geen vervanging voor menselijke creativiteit en vaardigheid. Hoewel zij snel ideeën genereren, vervangen zij niet de menselijke touch. Denk bijvoorbeeld aan de specifieke en persoonlijke schrijfstijl van jouw bedrijf, waarmee jouw doelgroep zich identificeert.
– (Volledige) implementatie en onderhoud van een chatbot als klantenservice kan duur zijn voor bedrijven.
– Beperkte context. Chatbots zijn gebaseerd op natuurlijke taalverwerkingstechnologie (NLP). Het beperkt zich daarom in het vermogen om context van gesprekken te begrijpen. Wat dacht je van (mondelinge) informatie, zoals uit een YouTube-serie, podcast, tv-aflevering of afgenomen interview?
Conclusie
Als wij bovengenoemde voor- en nadelen tegen elkaar opwegen, concluderen wij dat AI-chatbots zeker een krachtig, basis hulpmiddel zijn voor jouw marketing. Toch is het belangrijk om te onthouden dat zij geen wondermiddel zijn. Chatbots moet jij altijd gebruiken in combinatie met menselijke creativiteit en skills, om zo jouw doelgroep écht aan te blijven spreken. Daar kan geen chatbot tegenop. Ook moet een AI-chatbot verstandig en voorzichtig worden ingezet om de juiste resultaten te bereiken.
Ps. Kon jij lezen dat wij voor deze blog ook ChatGPT gebruikten? Althans, de basis ervan. Wij sleutelden namelijk nog wel stevig aan de blog. Zo kreeg de tekst uiteindelijk toch die creatieve, persoonlijke slag door storytelling toe te voegen en de ‘je’-vorm aan te houden. Ook deelden wij specifieke voorbeelden waarmee onze lezer zich wél kan identificeren. Met onze inside information komt de blog dus het beste tot zijn recht. Iets wat een chatbot nooit kan vinden op het internet.