Dit betekent het social mediagebruik van Nederlanders in 2023 voor jou
Elk jaar houdt NewCom een groot trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Welke uitkomsten kan jij voortaan meenemen in jouw online marketingstrategie? Hieronder vind je de belangrijkste punten.
Visuals en humor rules!
Ten eerste blijft het aantal social mediagebruikers groeien. Dit is met name op TikTok, Snapchat en Instagram. Zo heeft Instagram inmiddels 7,8 miljoen gebruikers, TikTok 4,0 miljoen en Snapchat 3,9 miljoen. Waarom zijn deze platforms dan zo populair? Volgens NewCom bewegen gebruikers zich langzamerhand naar ‘leukere’ platforms. Social media gebruiken wij namelijk om te ontspannen en te entertainen. Daarbij krijgen afbeeldingen en video’s het hoofdpodium bij deze platforms. En gezien afbeeldingen veel meer aanspreken dan teksten, vinden wij deze groei volkomen logisch.
Social media is voor jong en oud
Voor wie denkt dat gebruikers van bovenstaande platforms alleen maar uit jongeren bestaan, heeft het fout. NewCom constateerde namelijk een groei onder twintigers en 40-plussers voor het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat. Instagram wordt nog steeds dagelijks gebruikt door maar liefst een derde van de 30- tot 40-jarigen en een vijfde door 40- tot 50-jarigen. Gebruikers onder de twintig spannen nog steeds wel de kroon. Zij gebruiken Snapchat en TikTok vaker dan Facebook. Daarbij heeft meer dan de helft van de Nederlanders Instagram. Kortom zien wij daarom voor elke leeftijdsgroep goede kansen om hen te bereiken via social media.
Meer gebruik van social media platforms
Daarbij begeven wij ons niet meer op slechts één applicatie. Met name de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar zijn meer social mediaplatforms gaan gebruiken. Tieners, twintigers en dertigers zijn actief op ongeveer vijf platforms. 40- tot 60-jarigen vermaken zich er met vier. Gepensioneerden houden het bij twee tot drie. Dit betekent dat niet alleen jouw doelgroep zichtbaar is op meerdere platforms, maar dat jij dat ook moet zijn. Zodra jij herhaaldelijk opvalt onder meerdere platforms, blijft de doelgroep jou herinneren en gaan ze mogelijk over tot conversie.
Nieuwste binnenkomer
Tot slot downloadden Nederlanders het nieuwe social mediaplatform BeReal massaal. Het trending platform groeit enorm met al 0,8 miljoen volgers sinds de opkomst in 2022. BeReal nestelt zich hiermee in de top 10 van meest gebruikte social media in Nederland. In hoeverre heeft dit platform dan potentie voor jouw bedrijf? Wat wij nu zien, is dat BeReal nauwelijks wordt gebruikt door bedrijven. Het is echt bedoeld voor de individuele gebruiker. Daarbij kan jij (nog) niet adverteren op het platform. Maar, wie weet wat de toekomst ons zal brengen. We houden BeReal in ieder geval goed in ons achterhoofd.
Wil jij het volledige rapport van NewCom lezen? Deze vind je hier.